Pàgines

dilluns, 6 de gener del 2014

Les quatre metàfores de l'educació

En aquesta entrada parlarem sobre es quatre metàfores sobre els aprenentatges a través de les TIC. 

Primerament tenim l'ordinador com a tutor: la metàfora tutorial. És tracta d'un programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. Bàsicament les activitats les proposa l'ordinador, l'alumne les fa i l'ordinador les avalua. Un exemple d'ordinador fent el paper de tutor són les activitats que trobem al JClic.
Aquesta metàfora és útil per als professors ja que els estalvia feina però pels alumnes no és la millor opció ja que poden fer-ho de manera mecànica i sense fixar-si.

Activitat de JClic

La següent metàfora és l'ordinador com a alumne: metàfora de la construcció. Aquesta es una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrar en l'alumne. En aquesta metàfora l'alumne és l'encarregat de donar les instruccions. Un exemple és l'Scratch, un programa on-line. Aquest tipus de metàfora la podem utilitzar de dues maneres diferents: una sería on el mestre/a ensenya els alumnes el que han de fer; i l'altre sería deixar que el nen experimenti i provi totes les opcions que té la web per, d'aquesta manera, trobar el que necessita per fer l'acivitat.

La tercera metàfora és l'ordinador com a simulador: metàfora del laboratori. Aquesta metàfora la podem comparar amb l'anterior, en aquesta però l'ordinador fa de simulador que és més o menys una evolució dels tutorials. La metàfora laboratori és més acotada que la de construcció ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. Per utilitzar l'ordinador com a simulador vàrem utilitzar dos programes diferents. Un és el Crayon Physics on l'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que compleixin la llei de la gravetat. I l'altre és la Doctora Xinxeta on hi trobem activitats de cuidar una planta per exemple.

Joc Crayon Physics


I per últim trobem la última metàfora que sería l'ordinador com a eina: metàfora de la caixa d'eines. En aquest cas podem dir que nosaltres al nostre dia a dia utilitzem molt l'ordinador com a eina, i és tant útil que l'hauríem d'incorporar a les aules perque els alumnes les utilitzin també. Si ens parem a pensar, hi ha moltes coses que sense els ordinadors sería impossible de fer com per exemple compartir documents, fer-ne de nous amb un grup de persones sense necessitat d'estar tots junts, desfer, fer videoconferències, crear i editar vídeos i imatges, etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada